Focus binnen Burgerschap: Kerndoelen 1, 2, 3, 35, 37, 55
LESOPBOUW
Het verhaal over ‘De verloren zoon’
In het verhaal stappen door gesprek aan de hand van vragen.
Op verhaal komen: Welkom of niet?
Groep: 7/8
Duur: 45 minuten
Bijlagen:
Het verhaal over ‘De verloren zoon’
Vertelplaat
Zelf toevoegen:
A4 voor iedere leerlingen
Potloden, kleurpotloden, stiften
ELEMENT
De oudste zoon is boos omdat zijn vader een feest laat organiseren als zijn jongste zoon terugkomt.
INTRODUCTIE
Ben je welkom thuis als je er een puinhoop van hebt gemaakt? Krijg je iets omdat je het verdient of gewoon omdat je er bent? Maakt het op het gebied van liefde uit, wat je hebt gedaan? Wat is rechtvaardig en waarom? Vragen die centraal staan in dit verhaal en in onze tijd nog steeds actueel zijn. Het is belangrijk te leren het leven van beide kanten van de medaille te kijken en dan uiteindelijk je eigen standpunt bepalen. Situaties zijn meestal heel complex. Waarom iemand bepaalde keuzes maakt, is meestal niet simpel te analyseren. Daarom vraagt Jezus steeds om met liefde in je hart naar de ander te kijken. Het is een mens, net als jij. Wissel van perspectief. Ook al heeft hij/zij iets gedaan dat misschien wel heel slecht is, de reden kan toch begrijpelijk zijn als we in de schoenen gaan staan van de ander. Zomaar oordelen is te makkelijk. Jezus zegt in een ander verhaal in de bijbel “Oordeel niet opdat ge niet geoordeeld zult worden”. Ergens anders staat dat hij zegt; “Wie zonder zonden is, hij mag de eerste steen werpen.” Kortom; ‘Heb uw naaste lief gelijk uzelf’.